18 februar 2008

Brød

På lørdag bakte jeg mer brød fra brød-boka jeg skrev om for en stund siden. Ei av mine lesere etterlyste brødoppskrift, men jeg føler ikke at jeg kan skrive de som kommer fra boka. (Den må dere nok kjøpe selv, eller komme på besøk til meg for å se i...)

Men en annen brødoppskrift som jeg har fått fra mamma (tror jeg), kan dere få:

2 1/2 dl h-melk
7 1/2 dl vann
2 pakker tørrgjær (100g)
2 ts salt
4 ss olje
2 1/2 dl havregryn
2 1/2 dl grovt sammalt rugmel
1/2 dl linfrø
Hvetemel til deigen slepper bollen.

Melka og vannet varmes til 37-40 grader. Gjæren has i, bland godt sammen. Så har du i salt, olje, havregryn, rugmel og linfrø. Bland dette godt sammen og ha i litt og litt hvetemel til deigen slipper bollen (dvs. den kan godt være litt klissete). Du kan godt elte den en stund. Gjerne opp i mot 10 min i maskin. Heves i 45-60 min. Deles i tre - ha i tre brødformer. Heves godt i formene . Stekes på 200 grader i 30-40 min nederst i ovnen.

Jeg har ofte litt mer grovt mel i. Det kan varieres akkurat som du vil. Hvis du ikke har sammalt rug, så bruk sammalt hvete. Putt solsikkekjerner i også, eller ha i havrekli. Det viktigste for godt resultat er at det får heve godt, eller hvile som de sier i boka mi. Det skal ikke være en hasteting å lage brød.


Bon appetit

Ingen kommentarer: